Wereldburgers voor de klas

Publicatiedatum: 08-10-2025

Van werkloosheid naar werk
Schermafbeelding 2025 11 08 om 10.31.55

Een klas vol talentvolle statushouders en nieuwkomers met een onderwijsachtergrond is afgelopen september gestart met het traject Wereldburgers voor de Klas. Dit landelijke bijscholingsprogramma helpt onderwijzers die in hun land van herkomst al lesgaven, hun plek te vinden binnen het Nederlandse onderwijs. Daarmee biedt het project een waardevolle kans voor zowel de deelnemers als het Nederlandse onderwijs, dat kampt met een groeiend lerarentekort.

De groep is divers

De 15 deelnemers aan het programma in de Achterhoek komen uit onder meer Syrië, Turkije en Pakistan. De meesten van hen hebben in hun land van herkomst al jaren ervaring als docent in het basis- of voortgezet onderwijs. De groep is divers: er zitten docenten Engels, wiskunde en lichamelijke opvoeding tussen, maar ook leerkrachten met een achtergrond in het primair onderwijs.

Direct in de praktijk

Tijdens het traject maken de deelnemers kennis met het Nederlandse schoolsysteem, de cultuur binnen scholen en de vaktaal die nodig is om succesvol in de klas te staan. Daarnaast lopen ze stage of werken ze op scholen in de regio, zodat ze hun kennis direct in de praktijk kunnen brengen.

Opijver

De opleiding wordt mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking tussen het Achterhoeks Talentenfonds Opijver, Stichting Wereldburger en de regionale onderwijsinstellingen.

‘Ik voel me meer mens’

“Nu ik weer mijn werk kan oppakken, voel ik me meer mens”, zegt Sahar uit Syrië waar ze 13 jaar lang docent Engels was. Ze woont nu bijna 3 jaar in Didam en heeft een stageplek gevonden op het Liemers College in Didam. Sinan Gunes wil graag NT2 (Nederlands als 2e taal) docent worden. “In Turkije heb ik een docentopleiding gevolgd voor het basisonderwijs. Maar ik heb ook bij de televisie gewerkt en een master gedaan in media en communicatie.” Hij doet nu als cameraman vrijwilligerswerk bij Slingeland TV en ondersteunt op het AZC bij taal en digitale vaardigheden. Sinan loopt inmiddels stage bij Practicon in Doetinchem.

Schat aan culturele kennis en wereldperspectief

Mirza Liaqat Ali zegt: “Taal is heel belangrijk, ik probeer die altijd te verbeteren.” Hij komt uit Pakistan en heeft een 1e graads bevoegdheid als docent wiskunde. Hij spreek goed Engels en heeft ook al lesgegeven op het ISK. Nu loopt hij stage bij het Marianum in Groenlo. “Mijn doel is een betaalde baan te vinden”, zegt hij. Volgens de initiatiefnemers nemen de docenten niet alleen onderwijservaring mee. “Ook een schat aan culturele kennis en wereldperspectief. Daarmee verrijken ze onze scholen én dragen ze bij aan meer diversiteit in het onderwijs.”

Een baan in het Nederlandse onderwijs

Het programma Wereldburgers voor de Klas is inmiddels actief in 21 regio’s, van Amsterdam, Amersfoort tot Weert en Groningen. Ruim 300 statushouders volgen op dit moment het traject, dat één schooljaar duurt en hen voorbereidt op een loopbaan in het Nederlandse onderwijs.

Als er genoeg belangstelling is, gaat in het voorjaar van 2026 een nieuwe groep 'Wereldburgers voor de Klas' van start.

 

 

 

 

 

Naar boven